Wednesday, July 6, 2011

Varför lutar det?























































Två gånger frågade vi hamnfogden i Tobermory om det var tillräckligt djupt där vi låg, två gånger svarade hon att det inte skulle vara några problem. Enligt sjökortet och mina snabba uträkningar skulle det dock bli minimalt med vatten under kölen vid lågvatten. Kanske tycker skottarna att det är helt normalt att båten går ner på kölen och börjar luta 15 grader. Det var i varje fall vad som hände oss tidigt i morse. Jag vaknade av att vattenflaskan trillade i durken, när jag öppnade ögonen såg jag att vi lutade och skyndade mig ut till bordet för att rädda tomaten. En halvtimme senare var vattnet som lägst och vi gick till kojs igen, det fanns ändå inget vi kunde göra förrän vattnet kom tillbaks. Även om det hela var odramatiskt har vi bestämt oss för en omlokalisering idag. /Maria

No comments:

Post a Comment