Tuesday, June 21, 2011

Svält



















Nu är de hög tid att vi fortsätter vår segling, fisken är nämligen slut. Igår avslutade vi dagen med att grilla de sista makrillarna på en liten strand i solnedgången. Det kändes nästan som sommar där vi satt i lä med rosévin i våra plastmuggar. Tyvärr blev det ett snabbt tillnyktrande så fort solen gick ner. Tur vi har värmare i Cantare.

I morse när jag gick upp för att skriva på boken upptäckte jag en papperspåse på däck, jag hade svaga förhoppningar om att den skulle innehålla frukostbröd men tänkte efter lite och fann det mer sannolikt att det var en skräppåse som landat på oss i natt. Förvånad blev jag när den faktiskt visade sig innehålla två fina bullar, smör och marmelad! Erik har ju infört sockerstopp för oss (i ett svagt ögonblick sa jag ja till den knasiga idén) så jag var inte helt säker på hur nyheten om marmelad från himlen skulle tas emot. Det fick bli ett undantag i morse till min stora glädje. Mandal har visat sig vara en toppen stad och hamn, här får man förutom gratis internet även välkomstbullar. Sånt uppskattas.

Men som sagt, fisken är slut och havet kallar på oss. Vi har köpt en söt liten krok som tydligen ska locka till sig torsk. I morgon är det upp till bevis för den, då ger vi oss av mot Inverness, ungefär 340 sjömil. Avslutningsvis kommer här en bild som visar hur mycket norrmännen älskar sina båtar, båtpuss på er! Vi ses i Skottland om kanske tre dagar. /Maria

No comments:

Post a Comment